SR16 Planinami Slovenského raja

Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Slovenský raj (západ).
    Východiskový bod: Dedinky, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Podlesok, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Dedinky - Geravy 0h 45“ - Pod Suchým vrchom 0h 45“ - Glacká cesta 0h 15“ - Glac 0h 15“ - Malá poľana 0h 30“ - Palc 1h 00“ - Píla 0h 15“ - Podlesok 1h 00“

Spolu: 4 hodiny 45 minút
    Prevýšenie: 482 m
    Mapa: Slovenský raj, mierka 1 : 50 000 (list 124), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná trasa. Namáhavejší je strmší výstup na planinu Geravy, ostatná časť túry vedie pohodlným terénom. Orientácia je vďaka dobrému značkovaniu jednoduchá, zvýšenú pozornosť však treba venovať viacnásobnej zmene farby turistických značiek.

Základná trasa: Trasa spájajúca obec Dedinky s rekreačnou osadou Podlesok prechádza turisticky lákavým lesným a lúčnym prostredím dvoch najvýraznejších planín Slovenského raja. Najprv vedie po okraji planiny Geravy, neskôr smeruje po Glackej ceste cez planinu Glac. V závere vchádza do doliny Veľkej Bielej vody a končí sa v Podlesku.
    Začneme v obci Dedinky (795 m), odkiaľ sa vydáme po zelenej značke (5723) severovýchodným smerom. Pôjdeme hore obcou okolo kostola a neskôr cez lúky pod Gačovskou skalou. Chodník ďalej vedie strmšie hore lesom popod nefunkčnú sedačkovú lanovku. Miernejším stúpaním v závere sa dostaneme na okraj planiny Geravy (1032 m).
    Od rázcestia pri vrcholovej stanici lanovky pokračujeme severozápadným smerom po červenej značke (0910). Prvá časť cesty vedie cez lúky spolu so žltou značkou. Na okraji planiny odbočíme doprava a pokračujeme lesom po červenej značke (0910). Lesná cesta traverzuje po západnom svahu planiny. Neskôr po chodníku klesneme k rázcestiu pod Suchým vrchom (930 m), kde odbočíme doprava.
    Pokračujeme pohodlne po Glackej ceste, neskôr po chodníku, stále však po červenej značke. Od rázcestia Glacká cesta (895 m) sa začína krátke stúpanie na planinu Glac (990 m). Na lúčnej planine minieme studňu a bývalú horáreň a prejdeme do zalesneného zvlneného terénu. Neskôr opäť prídeme do lúčnatej časti k rázcestiu Malá poľana (990 m).
    Na tomto mieste opustíme Glackú cestu, ktorá pôvodne slúžila ako obchodná tepna medzi Gemerom a Spišom, a vyberieme sa dolu a doľava po červenej značke (0910). Stály zostup pokračuje po hrebeni Palc, z ktorého je pekný výhľad do okolia tiesňavy Veľký Sokol. Zalesneným úbočím zídeme k rázcestiu Palc (868 m), kde odbočíme doprava na žltú značku.
    Lesnou cestou sa dostaneme do osady Píla (581 m) v doline Veľkej Bielej vody. Príťažlivú tvár tejto riečnej doliny tvaru písmena V vytvárajú zalesnené svahy a širšie lúčne dno s potokom. Pokračujeme pohodlne po zelenej značke (5724). Prejdeme cez osadu na asfaltovú cestu a vyberieme sa doprava a dolu po okraji doliny. Neskôr opäť odbočíme doprava na chodník vedúci popri potoku. V zúžení doliny prejdeme krátkym kaňonovitým úsekom Tesnina zaisteným technickými pomôckami.
    V jeho závere vystúpime z lesa do otvorenej krajiny na okraji Hornádskej kotliny. Popri potoku prídeme do osady Podlesok (550 m).

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy